- Acasa
- BLOG
- Cum Alegi Cel Mai Bun Ulei de Motor Pentru Mașina Ta?
Cum Alegi Cel Mai Bun Ulei de Motor Pentru Mașina Ta?
publicat in: Blog // publicat pe: 01.03.2024
Află ce ulei de motor este potrivit pentru mașina ta, și la ce trebuie să fii atent atunci când completezi uleiul de motor.
Până nu demult alegerea uleiului de motor era simplă: ulei de calitate, schimbat în mod regulat. Totuși, motoarele moderne au diferite specificații în ceea ce privește uleiul, de aceea trebuie să fii bine informat când faci această achiziție.
Cel mai sigur răspuns la întrebarea: ”Care este cel mai bun ulei de motor pentru mașina mea?” îl găsești deobicei în manualul mașinii sau la o reprezentanță locală.
Noi îți prezentăm în acest articol informații utile despre ce trebuie să știi legat de ulei de mașină, care să vină în completarea informațiilor găsite în manual mașinii sau la reprezentanța auto.
Cuprins articol:
- De ce au mașinile nevoie de ulei?
- De ce este nevoie de schimb de ulei?
- Cum verifici nivelul uleiului?
- Care sunt gradele uleiului de motor?
- Cum afectează vâscozitatea uleiului de motor performanța mașinii?
- Care sunt cele mai des întâlnite valori ale uleiului de motor?
- Ulei de motor sintetic vs ulei de motor mineral
- Recomandări pentru funcționarea optimă a motorului mașinii
De ce au mașinile nevoie de ulei?
Mașinile au nevoie de ulei din cauza fricțiunii. Părțile de metal ale motorului se freacă una de cealaltă la o viteză mare și creează fricțiune care ulterior produce căldură. Dacă nu ar fi uleiul care să reducă acea fricțiune, motorul mașinii s-ar topi în câteva minute de la pornire.
Vezi uleiurile de motor recomandate de Roll Fast
De ce este nevoie de shimb de ulei?
Iată 3 motive pentru care este nevoie de schimb de ulei:
- Uleiul se uzează: pe măsură ce trece timpul și mașina parcurge mai mulți kilometri, uleiul nu mai este la fel de eficient în a reduce fricțiunea.
- Afectarea eficienței combustibilului: un ulei de motor vechi și contaminat poate afecta eficiența combustibilului, ceea ce duce la o consum mai mare de combustibil.
- Răcirea motorului: Un ulei vechi sau contaminat poate avea o capacitate redusă de a răci motorul corespunzător.
Producătorii de mașini specifică intervalul de timp și de kilometri potrivit pentru a face schimbul de ulei și a evita producerea daunelor.
Cum verifici nivelul uleiului?

Cea mai simplă modalitate de a verifica nivelul uleiului este cu o jojă. Urmărește cei 6 pași de mai jos pentru a verifica nivelul:
- Parchează automobilul pe o suprafață plană.
- Oprește motorul și așteaptă 10-15 minute pentru ca uleiul să se așeze în baia de ulei.
- Ia o cârpă curată, deschisă la culoare.
- Scoate joja de ulei și șterge-o. (Nu aplica forță excesivă atunci când scoți sau introduci joja pentru că se poate deteriora).
- Împinge joja curată în ulei și scoate-o din nou.
- Verifică cu atenție joja de ulei.
Marcajul uleiului va ajunge până la un punct, indicând nivelul de ulei din motorul tău. Se încadrează de regulă între ”min” și ”max”. Unele joje de ulei au marcaje suplimentare, cum ar fi ”cald” – ”H” și ”rece” ”L”. Acestea sunt utilizate pentru a arăta nivelul normal de ungere atunci când motorul este cald sau rece.
Dacă uleiul de motor a devenit negru, ar trebui schimbat uleiul și filtrul de ulei.
De asemenea, dacă nivelul uleiului este prea jos, va fi nevoie de o completare a uleiului de motor.
Care sunt gradele uleiului de motor?
Tipurile de ulei de motor folosite la mașinile pe motorină sunt diferite de cele folosite la mașinile pe benzină. Confuzia poate apărea și când trebuie să alegi între uleiul de motor ”sintetic” și ”semi-sintetic” și diferitele tipuri de grade disponibile.
Pentru a te ajuta să iei o decizie informată încercăm să facem aceste detalii mai clare.
Cu siguranță ai văzut marcat pe uleiurile de motor un cod de genul: XXwYY.
De exemplu: 5w30 sau 10w40, în care:
- Litera ”w” vine de la ”winter”.
- Numerele de fiecare parte reprezintă vâscozitatea uleiului – în alte cuvinte, cât de ușor poate fi uleiul turnat la diferite temperaturi.
- Primul număr reprezintă vâscozitatea la temperaturi joase.
- Al doilea număr după ”w” reprezintă vâscozitatea la temperaturi ridicate
- Ambele numere sunt importante.
- Primul ajută mașina să pornească fără a se înfunda, iar al doilea să funcționeze corespunzător la temperaturile interne ridicate.
Cum afectează vâscozitatea uleiului de motor performanța mașinii?
În termeni nespecializați, pentru un climat rece vei avea nevoie de un număr mic înainte de ”w”, iar pentru un climat cald este în regulă și un număr mai mare al ”w”.
Numărul care apare după ”w” indică cât de repede devine uleiul fluid la temperaturi ridicate. Dacă ai o mașină cu un motor mai vechi vei avea nevoie de un număr mai mare după ”w”.
Care sunt cele mai des întâlnite valori ale uleiului de motor?
Iată cele mai des întâlnite valori ale uleiului de motor:
- Uleiul de motor 5w30
- Uleiul de motor 5w40
- Uleiul de motor 10w40
- Uleiul de motor 20w50
Roll Fast vă oferă o gamă variată de uleiuri de motor, la cel mai bun raport calitate/preț.
Uleiul de motor 5w30
După cum poți ghici din denumire, uleiul de motor 5w30 este mai indicat pentru climatul rece. Acesta circulă mai ușor la temperaturi joase, deci motorul va porni ușor și nu se va îneca.
Acest tip de ulei nu este necesar dacă locuiești într-un climat cald pe toată durata anului.
Desoperă modelul de ulei pentru motor Select SP-X SAE 5W30 de la Motorex!

Uleiul de motor 5w40
Uleiul de motor 5w40 performează la fel la temperaturi joase precum uleiul de motor 5w30.
Totuși, cifra de după ”w” este 40, ceea ce înseamnă că este mai rezistent la temperaturi mari, deci oferă o protecție mai bună părților motorului.
Desoperă modelul de ulei pentru motor Select SP-X 5W40 de la Motorex!

Uleiul de motor 10w40
Uleiul de motor 10w40 este puțin mai vâscos decât cel de 5w atunci când temperatura de afară este mai răcorosă. Prin urmare, arborele cotit al motorului tău trebuie să muncească mai mult pentru a trece prin acest ulei.
Atât 5w40, cât și 10w40 au același număr după ”w„ ceea ce înseamnă că au o performanță la fel de bună la temperaturi ridicate.
Desoperă modelul de ulei pentru motor Select SP-X SAE 10W40 de la Motorex!

Uleiul de motor 20w50
Uleiul de motor 20w50 are numere mari atât înainte de ”w” cât și după ”w”, ceea ce înseamnă că este potrivit pentru mașinile din regiunile foarte călduroase, precum Africa au Orientul Mijlociu.
Cifra 50 de după ”w” înseamnă că este potrivit și pentru mașinile cu încărcături mari sau cele cu motoare vechi care au temperaturi de operare internă foarte ridicate.
Ulei de motor sintetic vs ulei de motor mineral
Pentru uleiul de motor sintetic avem următoarele avantaje și dezavantaje:
Avantaje:
- Rafinat în laborator: Uleiul sintetic este creat prin procese chimice complexe în laborator, obținând un ulei cu caracteristici precise și consistente.
- Performanțe superioare la temperaturi extreme: Uleiul sintetic oferă o stabilitate termică mai bună și o rezistență mai mare la temperaturi extreme.
- Perioade de schimb prelungite: De obicei, uleiurile sintetice permit intervale de schimb mai lungi în comparație cu uleiurile minerale, datorită stabilității și rezistenței lor.
Dezavantaje:
- Preț mai ridicat: Uleiurile sintetice sunt mai scumpe pentru că au nevoie de mai multă rafinare și distilare și apoi adăugare de aditivi pentru a-i extinde intervalul de vâscozitate. O parte din acești aditivi includ: modificatori de frecare, antioxidanți și agenți anti-spumare.
Pentru uleiul de motor mineral avem următoarele avantaje și dezavantaje:
Avantaje:
- Preț accesibil: Uleiurile minerale sunt în general mai ieftine decât cele sintetice, ceea ce le face o opțiune mai accesibilă pentru mulți șoferi.
Dezavantaje:
- Rezistență scăzută la temperaturi extreme: Uleiurile minerale nu oferă aceeași rezistență la temperaturi extreme ca și cele sintetice.
- Interval de schimb mai scurt: Din cauza tendinței lor de a se degrada mai repede și de a forma depuneri, uleiurile minerale necesită de obicei intervale de schimb mai scurte în comparație cu uleiurile sintetice.
Calea de mijloc pare a fi și aici câștigătoare: uleiul semi-sintetic, acest mix care oferă o tehnologie high-tech a uleiului de motor la un preț avantajos.
Recomandări pentru funcționarea optimă a motorului mașinii
În finalul articolului avem o serie de recomandări pro și contra de care ar fi bine să ții cont pentru funcționarea în parametrii normali a motorului mașinii tale.
Recomandări Pro:
- Schimbă uleiul de motor în mod regulat: îți va păstra motorul curat și nu vei fi nevoit să speli părțile motorului pentru a îndepărta rezidurile.
- Schimbă și filtrul când schimbi uleiul: nu are sens să pui ulei nou, curat, într-un filtru vechi și murdar.
- Aruncă uleiul de motor vechi într-un mod sigur și legal pentru a proteja mediul înconjurător.
- Verifică nivelul de ulei al mașinii în mod regulat: fă un obicei din asta.
Recomandări Contra:
- Nu te lăsa tentat de brand-urile ieftine: rămâi la opțiuni pe care le cunoști și le-ai testat precum: Motorex, Castrol, Motul, etc.
- Nu face presupuneri despre ce tip de ulei este potrivit pentru motorul tău: caută informația și alege varianta corectă.
- Nu lua informațiile de pe forumuri de bune: ar putea fi multe informații false.
- Nu amesteca diferite branduri și grade de uleiuri de motor: uleiurile moderne au pachete complexe de aditivi în ele și mixarea lor poate dăuna motorului.
Te așteptăm să faci cea mai bună alegere pentru motorul mașinii tale. În construirea sortimentului nostru încercăm permanent să includem produse folositoare și de interes, cu un nivel de calitate substanțial mai ridicat decât al produselor similare de pe piața din România și cu cel mai bun raport calitate/preț.
Dacă îți dorești mai multe oferte în exclusivitate pentru membri, înscrie-te la newsletter-ul Roll Fast și vei fi primul care află ofertele rezervate membrilor DIY Community, noutățile din domeniul accesoriilor auto/velo/casă și sfaturi utile pentru a face alegeri informate!